Gezondheid/WIWWJNW Donderdag

9 redenen voor je herfst-moeheid


Bijna iedereen waarmee ik de laatste tijd spreek klaagt over het moe zijn. Herfst- of najaarsmoeheid noemen we het dan maar. Maar wisten jullie dat er ook andere, niet zo voor de hand liggende redenen kunnen zijn?

  1. Je slaapt te veel. Ik zie jullie voorhoofd rimpelen, maar het is echt mogelijk.
    Er is een gezegde: Vroeg erin en vroeg op maakt een mens gezond, rijk en wijs en die is er niet zomaar.
    Blijf gewoon van de snooze af, en dat zal eerst even moeilijk zijn, maar uiteindelijk helpt het je alleen maar. Je lichaam vindt het heel prettig meteen bij het waken op te staan en een moment van ontspanning te hebben alvorens de dag te beginnen. Echt waar.
    Ochtendmensen reageren veel beter en sneller op problemen dan nachtbrakers en daarmee presteren ze succesvoller.
  2. Je gaat met de verkeerde mensen om. Klagende en negatieve mensen kosten heel veel energie. Ze ontladen je en kunnen zelfs voor fysieke klachten zorgen. Advies is om je te omringen met positieve en dankbare mensen. Geluk levert heel veel energie.
  3. Tekort aan seks! En nee, van seks wordt je niet moe. Veel mensen gebruiken deze smoes maar het tegendeel is waar. Een orgasme geeft namelijk een slaapstofje af dat ervoor zorgt dat je heerlijk in slaap valt.
    En nog een troost voor de mensen die van een ochtend kwikkie houden, het stofje zorgt er ook voor dat je tijdens de dag energieker bent.
    Goed idee in alle gevallen dus, dat seksen.
  4. Tekort aan zaden, noten en groene groenten. Deze voedingsmiddelen geven extra magnesium en dat moet je zien als een ontspannings-mineraal. Het verbetert de effectiviteit van je slaap, hoe lang het duurt voordat je in slaap valt en hoe lang het duurt.
    Eet dus voor het slapen gaat een handjevol noten of zaden. Nadeel is wel dat het ook laxerend werkt…
  5. Te weinig beweging. Daar gaan we weer! Maar ik moet het toch noemen. Je lichaam is beweging nodig. Regelmatig lichamelijke activiteit helpt echt bij een goede nachtrust.
    Slechts 150 minuten matige lichaamsbeweging per week kan je 65% minder moe maken tijdens de dag. Dat is maar iets meer dan 20 minuten per dag. Kom op, je kan het!
  6. Gebrek aan zon. Nu is dat in ons land nogal vaak een probleem maar zonlicht zorgt voor melatonine productie in de avond waardoor je sneller in slaap valt. En een helder kunstlicht voldoet ook.
  7. Te veel stress. Iedereen weet natuurlijk dat dit tot slapeloze nachten leidt en je er ontzettend moe van wordt. Toch is het heel verstandig om er iets aan te doen want het zorgt buiten het tekort aan nachtrust ook voor maagzweren en grijze haren.
    Dit is echt de top oorzaak van slapeloosheid. En het wordt alleen maar erger; doordat je te weinig slaap krijgt raak je geïrriteerd en lijken je problemen alleen maar groter te worden.
    Dus neem de tijd om te ontstressen en probeer je problemen te relativeren.
  8. Je slaapkamer is een bende. Wanneer er overal kleren, schoenen en andere voorwerpen in je slaapkamer rondzwerven wordt je nachtrust behoorlijk negatief beïnvloedt. Volgens experten is een schone, opgeruimde en comfortabele slaapkamer zeer bevorderlijk voor je nachtrust.
    Dus gebruik wat dimlichten, ruim op en creëer je eigen kalmerende heiligdom. Je hersenen zullen je dankbaar zijn.
  9. Te veel fast-food. Eigenlijk te veel koolhydraten. Hamburgers, patat, witte pasta, witbrood e.d. leveren te veel ‘negatieve’ energie die je niet wil als je moet slapen.
    Eet dus wat meer groente en fruit. Hierin zitten relatief veel water wat ook weer heel erg goed voor je is.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s